Opmerkelijk: Spiegelende LCD tv's uit den boze?

Door Nik op donderdag 17 juni 2010 17:52 - Reacties (20)
Categorie: -, Views: 12.324

Anno 2010 heeft bijna iedereen wel een LCD of LED televisie in huis. Weg met die lelijke ruimte vretende ionen-kanonnen. Geen TV meer in een kastje, maar gewoon op een kastje, of nog beter: aan de muur. Ieder jaar is er tijdens een EK of WK een run op deze platte schermen, en ook dit jaar worden ze goed verkocht. De nieuwe trend op gebied van platte schermen is LED. Feitelijk gewoon een LCD-tv, maar dan met een LED achtergrondverlichting. Samsung heeft zijn marketing goed gedaan...

Maar wat gepaard gaat met betere, mooiere schermen (zowel in design als in kleur), zijn glimmende randen, en nu ook de panelen zelf! Nu roept iedereen opeens moord en brand als een scherm een glanslaagje heeft. Want dat geeft "ontzettend veel reflecties, je ziet er alles in spiegelen"'!

Kijken we terug naar 10 jaar geleden, dan hoorde je niemand praten over spiegelende schermen. De 'goede oude beeldbuis' was tot voor kort zelfs beter dan welke LCD dan ook! Maar die goede oude beeldbuis had ook een dikke glasplaat. Daar hoorde je nooit iemand over klagen - je had immers de keus niet. Natuurlijk gaat het om vooruitgang, en een mat scherm geeft nu eenmaal minder reflectie dan een glanzend scherm. Maar mensen kijken ook verkeerd. Vrijwel niemand die het opvalt, tenzij je ze er op wijst. Je ogen stellen dan niet meer scherp op het scherm, maar áchter het scherm, alsof je er doorheen kijkt. En dan valt het op en heb je er last van.

Laat je dus niet misleiden door allerlei koopgidsen en adviezen van mensen die er zelf geen ervaring mee hebben. 90% van de mensen die roept dat glanzende schermen irritant zijn, heeft zelf nog nooit zo'n scherm gezien. En als ze er één gezien hebben, dan hebben ze alleen gelet op de reflecties (door verkeerd te focussen). Kijk gewoon zelf eens naar zo'n TV, kijk niet 'door het scherm heen' en je zult zien dat het allemaal wel meevalt, vooral als je het vergelijkt met een ouderwetse beeldbuis. Natuurlijk kan het zijn dat in bepaalde situaties de reflectie écht duidelijk aanwezig is. Dan is het advies ook gewoon: koop dan een mat scherm.

Reacties


Door Tweakers user Soldaatje, donderdag 17 juni 2010 17:59

Amen!

Maarru ik heb nu toevallig een mat scherm en dat is net zo erg, misschien wel erger!
Je denkt: "ik wil een mat scherm want ik haat reflecties!!"
Wat blijkt? Je matte scherm verstrooid het gereflecteerde licht alleen maar, dus het wordt wel gereflecteerd je kan er alleen niks in zien.

Dus moraal van het verhaal? Verminder externe lichtbronnen en gooi de backlight omhoog.

MVG.

Door Tweakers user Dooievriend, donderdag 17 juni 2010 17:59

Maar die goede oude beeldbuis had ook een dikke glasplaat. Daar hoorde je nooit iemand over klagen
Tjah, ik herinner me wel dat we in de zomer tijdens valavond geen tv konden kijken, omdat de zon dan scheen op de muur boven onze zetel, wat zich reflecteerde in de tv. De helft van je scherm gevuld met witte helderheid was niet echt aangenaam. Dus nu we de keuze hebben: mat asjeblief :)

Door Tweakers user ZpAz, donderdag 17 juni 2010 17:59

Ik heb hier een laptop met Mat en Glanzend scherm, en ik vind dat geglans maar reuze irritand. brr.

Als je het geglans tegen kan gaan met voldoende backlight is het imho wel prima te doen.

Door Tweakers user lagalas, donderdag 17 juni 2010 18:00

Nooit zo over na gedacht, maar het is wel waar je verhaal.

Door Tweakers user mcdronkz, donderdag 17 juni 2010 18:00

Voor TV's en desktops is het niet zo'n drama, die staan immers op een vaste plaats en kunnen dus ook zo geplaatst worden dat er geen sprake is van ongewenste reflecties. Laptops zijn een ander verhaal, daar kunnen reflecties absoluut hinderlijk zijn.

Je geeft in je post niet aan wat het voordeel is van een glazend scherm. Als ik me niet vergis, zou het tot een contrast-'verbetering' moeten leiden. Voor kleurkritisch werk zijn glazende panelen dus alsnog uit den boze.

[Reactie gewijzigd op donderdag 17 juni 2010 18:01]


Door Tweakers user Dima_2005, donderdag 17 juni 2010 18:10

Wel,
Ik moet zeggen, ik heb zowel mat als glanzend schermen, en die zijn allemaal verschillend....
Pluspunt van een glanzend scherm is veel hogere kleurenbereik... (mooier beeld tenminste)

Natuurlijk, bij echt zwarte beelden, kan ik me ook zwaar storen aan het glanzende scherm.. als de omgeving EEEEECHT helder is (bv. direct binnenvallend zonlicht rechtstreeks op tv)
Bij tv is dat dus niet echt zo zwaar, en niet zo irritant...

Bij laptops echter is dat veel minder van toepassing. Ik kan me enorm ergeren aan mijn laptop dat die glanzend is, vooral in de trein is dat zeer vaak niet te doen... Zelfs bij heldere beelden heb je reflectie.
Mijn truk is (ik heb een zwarte jas), mijn jas over mij leggen, als een dekentje... Dan verdwijnt de reflectie aangezien het gewoon zwart reflecteerd!

Door Tweakers user Kerberos84, donderdag 17 juni 2010 18:11

mcdronkz schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 18:00:
Voor TV's en desktops is het niet zo'n drama, die staan immers op een vaste plaats en kunnen dus ook zo geplaatst worden dat er geen sprake is van ongewenste reflecties. Laptops zijn een ander verhaal, daar kunnen reflecties absoluut hinderlijk zijn.

Je geeft in je post niet aan wat het voordeel is van een glazend scherm. Als ik me niet vergis, zou het tot een contrast-'verbetering' moeten leiden. Voor kleurkritisch werk zijn glazende panelen dus alsnog uit den boze.
Dus, kort samengevat, het contrast en dus de kleurweergave is beter op een glanzend scherm (wat effectief zo is, een mat scherm is veel minder kleurecht), maar dan zeg je dat glanzende panelen uit den boze zijn???

Maar goed, mijn eigen mening is dat matte schermen ook niet zo leuk zijn, het licht wordt er inderdaad in verspreid, en dan krijg je gewoon een moeilijk leesbaar scherm. Mijn (oude beeldbuis)tv reflecteerd dan wel, maar dat vind ik niet zo storend, (enkel als ik aan het gamen ben, en het licht zit er echt slecht op, maar das enkel tijdens de lente en herfst een week...)

Dus ik heb liever glanzende schermen, voor de kleuren, en eigenlijk vooral voor de niet-diffusering van invallend licht

Door Tweakers user Blokker_1999, donderdag 17 juni 2010 18:42

Ik heb ook ervaring met de 2 en mijn voorkeur gaat toch echt uit naar een mat exemplaar. Je kan het trouwens niet helemaal vergelijken met een CRT scherm omdat daar het beeld ook echt op die glasplaat geprojecteerd werd en hier niet.

Door Tweakers user PL3XAN, donderdag 17 juni 2010 18:43

voor mn Pana plasma hangt ook een "glas" scherm.. eigenlijk amper last van de reflecties.. nu ik deze post zie ga ik er op letten... thx bro :+

Door Tweakers user mcdronkz, donderdag 17 juni 2010 18:50

Kerberos84 schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 18:11:
[...]


Dus, kort samengevat, het contrast en dus de kleurweergave is beter op een glanzend scherm (wat effectief zo is, een mat scherm is veel minder kleurecht), maar dan zeg je dat glanzende panelen uit den boze zijn???
Ik zeg niet dat het beter is, het is anders. 'Verbetering' staat niet voor niets tussen aanhalingstekens. Wel blijven lezen hè :). In de dtp-, foto- en filmindustrie wordt bijna uitsluitend gebruik gemaakt van matte schermen, guess why.

Door Tweakers user Soldaatje, donderdag 17 juni 2010 19:17

mcdronkz schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 18:50:
[...]


Ik zeg niet dat het beter is, het is anders. 'Verbetering' staat niet voor niets tussen aanhalingstekens. Wel blijven lezen hè :). In de dtp-, foto- en filmindustrie wordt bijna uitsluitend gebruik gemaakt van matte schermen, guess why.
Jaja, als je daar een bron van hebt wil ik je graag geloven...

Door Tweakers user ZpAz, donderdag 17 juni 2010 19:45

Soldaatje schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 19:17:
[...]


Jaja, als je daar een bron van hebt wil ik je graag geloven...
Ik denk ook dat dat erg tegenvalt. En daar toch vrij veel glanzende schermen (van een niet nader te noemen producent) zijn te vinden.

Door Tweakers user Xghost, donderdag 17 juni 2010 20:14

Ik zit hier met een 22" glanzend LCD-scherm, en de kleuren zijn super. Ik kan me alleen wel flink voorstellen dat het zwaar klote is als je dit scherm in een zonnige ruimte gebruikt. Maar ik heb een kamer op het noorden dus heb ik daar geen last van :+

Door Tweakers user Kerberos84, donderdag 17 juni 2010 20:21

mcdronkz schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 18:50:
[...]


Ik zeg niet dat het beter is, het is anders. 'Verbetering' staat niet voor niets tussen aanhalingstekens. Wel blijven lezen hè :). In de dtp-, foto- en filmindustrie wordt bijna uitsluitend gebruik gemaakt van matte schermen, guess why.
Mss, maar die gebruiken dan ook (c)PVA-panels of dergelijke, en daarop is inderdaad minder reflectie/diffusie te zien. Gewone consumermodellen (of gewone businessmodellen) hebben gewone panels, en daarvan vind ik het ferm tegenvallen, zelfs op mijn business Samsung SM2243BW...

Door Tweakers user RoadRunner84, donderdag 17 juni 2010 20:51

Uhm... CRT's zijn oor ietwat mat hoor, bovendien zijn ze altijd een tikje gebold waardoor er maar een klein glanzend punt is, terwijl een echt plat scherm over het hele oppervlak reflecteerd. Als je nu bij een CRT een tikkeltje verplaats, vliegt het glinsteringetje van het scherm, bij een plat scherm daarentegen beweegt het met dezelfde snelheid als jij je hoofd beweegt.

Er is dus wel degelijk een verschil, maar het is ook gewoon een kwestie van gewenning, net zoals je niet meer zonder mobiel internet kan als je er eenmaal aan gewend bent.

Door Tweakers user mcdronkz, donderdag 17 juni 2010 21:33

Soldaatje schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 19:17:
[...]


Jaja, als je daar een bron van hebt wil ik je graag geloven...
Eizo maakt geen glossy schermen, Nuff said?
Kerberos84 schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 20:21:
[...]

Mss, maar die gebruiken dan ook (c)PVA-panels of dergelijke, en daarop is inderdaad minder reflectie/diffusie te zien. Gewone consumermodellen (of gewone businessmodellen) hebben gewone panels, en daarvan vind ik het ferm tegenvallen, zelfs op mijn business Samsung SM2243BW...
Zit er in jouw scherm een TN panel? Dan is een discussie over de kleurechtheid helemaal zinloos natuurlijk.

Door Tweakers user Soldaatje, donderdag 17 juni 2010 22:40

RoadRunner84 schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 20:51:
Uhm... CRT's zijn oor ietwat mat hoor, bovendien zijn ze altijd een tikje gebold waardoor er maar een klein glanzend punt is, terwijl een echt plat scherm over het hele oppervlak reflecteerd. Als je nu bij een CRT een tikkeltje verplaats, vliegt het glinsteringetje van het scherm, bij een plat scherm daarentegen beweegt het met dezelfde snelheid als jij je hoofd beweegt.

Er is dus wel degelijk een verschil, maar het is ook gewoon een kwestie van gewenning, net zoals je niet meer zonder mobiel internet kan als je er eenmaal aan gewend bent.
Dat CRT niet helemaal plat zijn klopt maar dat daardoor het beeld anders spiegelt klopt niet.
Het verschil is een kleine misvorming van het gereflecteerde beeld net zoals een lens, maar dat het in een klap vaag zou zijn klopt niet.

Door Tweakers user TerraGuy, donderdag 17 juni 2010 22:52

De oude beeldbuis-tv van mijn ouders heeft een anti-reflectiecoating op z'n glasplaat. Helpt enorm. Mijn oude 19" CRT had dit niet, en dat was reuze irritant, altijd je gordijn dicht vanaf 16.00 als de zon scheen. :(

Nu heb ik een 20" mat scherm van Dell en een laptop met mat scherm. Schijnt de zon erop, dan kan ik nog gewoon doorwerken met gordijn open, heerlijk!

No way dat ik ooit weer vrijwillig een glanzend scherm neem. :)

Door Tweakers user FlowinG, vrijdag 18 juni 2010 09:18

Afgelopen maandag heb ik me dood zitten ergeren aan zo'n glans TV. Het was net zoals vroeg in de klas weer tv kijken: continue naar buiten kunnen kijken via de TV. Voor mij iig geen glans coating. Met een matte coating wordt het licht inderdaad verstrooid met als gevolg dat die weerspiegeling gewoon te negeren is en niet meer verstoord.

Btw, je hebt er alleen geen last van in een donkere omgeving of als je er recht voor zit en het achter je donker is.

Door Tweakers user iamzero456, vrijdag 18 juni 2010 09:24

Ieder jaar is er tijdens een EK of WK een run op deze platte schermen
Er is maar 1 EK of WK eens per 2 jaar, of lees ik je zin nou gewoon krom ? :P

[Reactie gewijzigd op vrijdag 18 juni 2010 09:24]


Reageren is niet meer mogelijk